Två jättar, Scania Volkswagen Återförsäljarna och Svenska Volvohandlarföreningen, har tillsammans nästan hälften av personbilsmarknaden i Sverige. Nu har de bestämt sig för ett samarbete i form av appen Wyke, som ska bli en plattform för att köpa och sälja begagnade bilar på nätet.
Exakt hur mycket pengar som ska investeras i projektet är det än så länge få som vet om. Scania Volkswagen Återförsäljarna och Svenska Volvohandlarföreningen har, tillsammans med investeraren Svensk Bilhandel, valt att inte offentliggöra detta. Däremot är det känt att Motorbranschens Riksförbund, där Svensk Bilhandel är en sektion, kontrollerar en fastighet som är värderad till flera hundra miljoner kronor – utan lån. Det här ger organisationen vissa ekonomiska marginaler att jobba med.
Inspirerats av Hemnet
Den nya digitala plattformen kan komma att bli som Hemnet, fast med begagnade bilar. Hemnet har varit en inspiration för grundarna, lika så Swish. Det som de båda har gemensamt är att det är de verksamma aktörerna själva som har hand om kanalen ut till kunderna. I fallet med Swish är det bankerna som slagit sig samman, medan Hemnet grundades av Fastighetsmäklarna.
Så ser det dock inte ut när det gäller de största plattformarna för att köpa och sälja bilar. Istället är det storföretaget Schibsted som har hand om Blocket och Bytbil, där kanske särskilt Blocket utmärker sig som en stor kanal. Förutom Blocket och Bytbil finns dessutom flertalet mindre sajter, vilket ger indikationer om att marknaden är värd ganska stora summor om året.
Ska övertala bilförsäljare
En utmaning för Wayke blir att sälja in idén till lokala återförsäljare runt om i landet. Utan återförsäljare som faktiskt marknadsför sig själva genom plattformen fallerar hela idén. Sammanlagt är det till 24 platser runt om i Sverige som företaget kommer att resa till för att presentera idén. Om allt går enligt planerna kan tjänsten lanseras redan till hösten.
Vissa bilar säljer snabbare i vissa län och långsammare i andra
Statistik från Blocket visar att vissa bilar säljer snabbt i vissa områden – medan andra bilmärken säljer dåligt. Siffrorna visar hur snabbt enskilda bilmärken har sålt och i vilket område de såldes (perioden 2014-07-01 till 2015-06-30). Kanske kan Wayke och återförsäljarna använda sig av dylik statistik när sidan lanseras? Här kommer ett urval:
Statistiken visar län, bil och mediantiden för försäljning
- Stockholm: Honda Prelude, 3,16 dygn
- Västra Götaland: Skoda Felicia, 4,08 dygn
- Skåne: Skoda Pick-up, 3,32 dygn