Topplista: Sveriges fem största e-handelssajter

Topplista: Sveriges fem största e-handelssajter

Cuponation gjorde nyligen en undersökning över Sveriges största e-handelssajter. Istället för att undersöka hur mycket de olika företagen omsatte, så tittade man istället på de olika webbplatsernas besöksstatistik. Det rör sig inte heller om särskilda e-handelsföretag, utan företag som driver e-handel, oavsett om de gör det huvudsakligen eller vid sidan av fysiska affärer.

  1. com – I topp på listan ligger ikea.com, som alltså enligt undersökningen är den inhemska e-handelssajt som drar allra flest besökare.
  2. se – Även Netonnets kunder är trogna besökare av webbplatsen. Netonnet kvalar in på en stolt andraplats.
  3. se – Elgigantens breda utbud av teknisk utrustning och annat lockar ständigt många nya och återkommande besökare.
  4. com – Ännu en webbsajt med datorer och annan teknisk utrustning kvalar in på topp 5 listan, över webbplatser med mest besökare.
  5. se – Klädjätten Zalandos svenska sida tog femteplatsen från Hm som i sin tur hamnade på en sjätte plats.

Besök är inte samma sak som omsättning

Värdet som undersökts är alltså hur många gånger som sajterna har besökts. Man ska inte förknippa det med omsättning, för då hade resultatet sett annorlunda ut. Ett besök räknas varje gång som någon går in på den specifika sajten. Man kan alltså besöka en webbsida flera gånger, och varje gång räknas som ett nytt besök.

Ikea – en folkkär favorit

Att hitta Ikea i toppen är kanske inget som förvånar. Den folkkära favoriten lockar fram många webbesök innan man beslutat om man ska resa dit, eller inte. Vilken produkt ska jag välja? Finns produkten inne? Som en ständigt uppdaterade inredningstidning finns det med största sannolikhet många designintresserade som gärna surfar på ikea bara för sitt nöjes skull, utan nödvändigt intresse att handla.

Många tekniksajter i topp

Att såväl Netonnet, som Elgiganten, som Webhallen kvalar in på listan över e-handelsplatser med flest besökare, kan ses som aningen märkligt. Men om man drar till minnes att inte alla är köpare, utan enbart besökare blir det lättare att se ett mönster. Teknikintressenter har kanhända en stor vana ett se över produkter och beställa online. Liksom man kan ana att de gärna jämför erbjudanden sajter emellan.

Utvalt av redaktionen
Hot och möjligheter för svensk export
Musical.ly tecknar avtal med Apple music